ITIL (4 vs 5)

ITIL (4 vs 5)

Versija 4 iš 27 Sau 2008, 02:43

Main
 
Redaguoti versiją
← Compare with Previous Revision

Versija 5 iš 27 Sau 2008, 14:47

Main
 
Redaguoti versiją
Compare with Next Revision →

Content

Line #1 Line #1
-'''ITIL''' - (iš angl. Information Technology Infrastructure Library) - verslo valdymo teorija, orientuota į darbo optimizavimą bei kokybės užtikrinimą IT kompanijose. Santrumpa kilusi iš to, kad pirminis ITIL variantas susidėjo iš kelių dešimčių skirtingus IT įmonių procesus aprašančių knygų - IT valdymo bibliotekos. ITIL yra pripažintas standartais: D. Britanijos BS-15000 bei tarptautiniu ISO-20000, kartu ITIL yra suderinamas ir su visais ISO-9000 reikalavimais. +'''ITIL''' - (iš angl. Information Technology Infrastructure Library) - verslo valdymo teorija, orientuota į darbo optimizavimą bei kokybės užtikrinimą IT kompanijose. Santrumpa kilusi iš to, kad pirminis ITIL variantas susidėjo iš kelių dešimčių skirtingus IT įmonių procesus aprašančių knygų - IT valdymo bibliotekos. ITIL yra pripažintas standartais: D. Britanijos [[BS-15000]] bei tarptautiniu [[ISO-20000]], kartu ITIL yra suderinamas ir su visais [[ISO-9000]] reikalavimais. 
   
Teisė į ITIL prekinį ženklą priklauso D. Britanijos vyriausybinei organizacijai - Office of Government Commerce (OGC).  Teisė į ITIL prekinį ženklą priklauso D. Britanijos vyriausybinei organizacijai - Office of Government Commerce (OGC). 
Line #6 Line #6
== Istorija ==  == Istorija == 
   
-  +ITIL buvo kuriamas Didžiojoje Britanijoje, itin intensyviai - po Folklendų (Malvinų) salų konflikto. Tuometinis Didžiosios Britanijos laivynas buvo tapęs bene labiausiai kompiuterizuotu pasaulio laivynu, tačiau, nepaisant naujausių technologijų, prireikė kelių savaičių, kad laivynas būtų pasiųstas į konflikto zoną. Tiriant šio užlaikymo priežastis, paaiškėjo, kad laivyne nebuvo jokių didelių IT problemų, o dauguma uždelsimų buvo tiesiog nedidelės, bet kompleksinės netvarkos (neorganizuotumo) rezultatas. 
-ITIL buvo kuriamas Didžiojoje Britanijoje, po Folklendų (Malvinų) salų konflikto. Tuometinis Didžiosios Britanijos laivynas buvo tapęs bene labiausiai kompiuterizuotu pasaulio laivynu, tačiau, nepaisant naujausių technologijų, prireikė kelių savaičių, kad laivynas būtų pasiųstas į konflikto zoną. Tiriant šio užlaikymo priežastis, paaiškėjo, kad laivyne nebuvo jokių didelių IT problemų, o dauguma uždelsimų buvo tiesiog nedidelės, bet kompleksinės netvarkos (neorganizuotumo) rezultatas. + 
   
Atsižvelgdama į patikrinimo rezultatus D. Britanijos laivyno vadovybė ėmėsi kurti IT valdymo metodologijas, paremtas geriausios praktikos pavyzdžiais (''Best practice''), kurios, apibendrintos, ir tapo ITIL. Į ITIL kūrimą buvo įtrauktos žymios konsultacinės bendrovės (pvz., "Pink Elephant"), universitetai, D. Britanijos valdžios institucijos.  Atsižvelgdama į patikrinimo rezultatus D. Britanijos laivyno vadovybė ėmėsi kurti IT valdymo metodologijas, paremtas geriausios praktikos pavyzdžiais (''Best practice''), kurios, apibendrintos, ir tapo ITIL. Į ITIL kūrimą buvo įtrauktos žymios konsultacinės bendrovės (pvz., "Pink Elephant"), universitetai, D. Britanijos valdžios institucijos. 
Line #15 Line #14
   
== Šiuolaikinis ITIL ==  == Šiuolaikinis ITIL == 
-  
   
Šiuolaikinė ITIL - tai populiariausia pasaulyje IT įmonių bei įmonių IT padalinių valdymo metodologija, kombinuojanti paprastumą su gana išsamiais verslo įsipareigojimais bei IT veiklos optimizacija. Remiantis tyrimais, visa IT veikla gali būti suskirstyta į tris dalis, kurių svarba dažniausiai pasiskirsto taip:  Šiuolaikinė ITIL - tai populiariausia pasaulyje IT įmonių bei įmonių IT padalinių valdymo metodologija, kombinuojanti paprastumą su gana išsamiais verslo įsipareigojimais bei IT veiklos optimizacija. Remiantis tyrimais, visa IT veikla gali būti suskirstyta į tris dalis, kurių svarba dažniausiai pasiskirsto taip: 
-  
-  
* Technologijos (technika, programos ir pan.) - 20%  * Technologijos (technika, programos ir pan.) - 20% 
* Darbuotojai (kvalifikacija, atsakingumas ir pan.) - 40%  * Darbuotojai (kvalifikacija, atsakingumas ir pan.) - 40% 
Line #28 Line #24
ITIL yra paremta keliomis teorinio apibendrinimo idėjomis: visų pirma, siekiant tiksliai aprašyti galimus procesus, ITIL sukuria specifinę terminiją, skirtą procesų aprašymui: daug ITIL naudojamų sąvokų ne visiškai tiksliai atitinka įprastas atitinkamų žodžių prasmes, pvz., Incidentas ITIL terminologijoje reiškia bet kokį paslaugos sutrikimą, nepriklausomai nuo jo kilmės, o Problema - ne vartotojo patiriamą paslaugos sutrikimą, o tik Incidento priežastį. Tokia terminija garantuoja tikslų ir vienareikšmį įmonėje vykstančių procesų aprašymą, tačiau truputį apsunkina pačios ITIL teorijos greitą įsisavinimą. Pritaikant ITIL teoriją įvairioms kalboms, pirmiausiai būna išverčiamas ITIL terminų žodynas. Šiuo metu Lietuviško ITIL terminų žodyno nėra.  ITIL yra paremta keliomis teorinio apibendrinimo idėjomis: visų pirma, siekiant tiksliai aprašyti galimus procesus, ITIL sukuria specifinę terminiją, skirtą procesų aprašymui: daug ITIL naudojamų sąvokų ne visiškai tiksliai atitinka įprastas atitinkamų žodžių prasmes, pvz., Incidentas ITIL terminologijoje reiškia bet kokį paslaugos sutrikimą, nepriklausomai nuo jo kilmės, o Problema - ne vartotojo patiriamą paslaugos sutrikimą, o tik Incidento priežastį. Tokia terminija garantuoja tikslų ir vienareikšmį įmonėje vykstančių procesų aprašymą, tačiau truputį apsunkina pačios ITIL teorijos greitą įsisavinimą. Pritaikant ITIL teoriją įvairioms kalboms, pirmiausiai būna išverčiamas ITIL terminų žodynas. Šiuo metu Lietuviško ITIL terminų žodyno nėra. 
   
-Kitas ITIL bruožas - tai abstrakcija. Skirtingai nuo taikomųjų metodologijų, tokių, kaip APM ar MOF, ITIL nekonkretizuoja procesų, ar juo labiau, naudojamų priemonių. Pvz., ITIL nustato, kad CMDB (angl. Configuration Management Data Base) gali būti keičiama tik Change management proceso metu, tačiau nekonkretizuoja CMDB laikomų duomenų struktūros ar tų duomenų paskirties. Nepaisant to, ITIL stengiasi supažindinti su labiausiai vykusiais IT valdymo metodologijų pavyzdžiais. +Kitas ITIL bruožas - tai abstrakcija. Skirtingai nuo taikomųjų metodologijų, tokių, kaip [[APM]] ar [[MOF]], ITIL nekonkretizuoja procesų, ar juo labiau, naudojamų priemonių. Pvz., ITIL nustato, kad [[CMDB]] (angl. Configuration Management Data Base) gali būti keičiama tik [[Change management]] proceso metu, tačiau nekonkretizuoja [[CMDB]] laikomų duomenų struktūros ar tų duomenų paskirties. Nepaisant to, ITIL stengiasi supažindinti su labiausiai vykusiais IT valdymo metodologijų pavyzdžiais. 
   
ITIL modulių skaičius, einant laikui, keičiasi. Tradiciniai ITIL moduliai yra 6:  ITIL modulių skaičius, einant laikui, keičiasi. Tradiciniai ITIL moduliai yra 6: 
-  
-  
* Service support  * Service support 
* Service delivery  * Service delivery 
Line #42 Line #36
   
Taip pat, yra ir du naujesni moduliai:  Taip pat, yra ir du naujesni moduliai: 
-  
-  
* Security Management  * Security Management 
* Software Asset Management  * Software Asset Management 
   
Naujame, šiuo metu kuriamame ITIL leidime yra numatyti 5 moduliai:  Naujame, šiuo metu kuriamame ITIL leidime yra numatyti 5 moduliai: 
-  
* Service Strategies  * Service Strategies 
* Service Design  * Service Design 
Line #79 Line #70
   
   
-Nors daugelis dalykų ITIL teorijoje atitinka CobIT sampratą, ITIL yra orientuota visų pirma į kokybės gerinimą, o ne į taupų lėšų panaudojimą, finansinį verslo skaidrumą ar pan., todėl labiau tinka valstybinėms įstaigoms, įmonėms, kurioms IT veikla yra kritiškai svarbi bei IT firmoms, besiorientuojančioms į viršutinį rinkos sektorių. Kita vertus, skirtingai nei CobIT, ITIL nekelia ypatingų reikalavimų, susijusių su auditais ir pan., todėl diegiama žymiai lengviau. +Nors daugelis dalykų ITIL teorijoje atitinka [[CobIT]] sampratą, ITIL yra orientuota visų pirma į kokybės gerinimą, o ne į taupų lėšų panaudojimą, finansinį verslo skaidrumą ar pan., todėl labiau tinka valstybinėms įstaigoms, įmonėms, kurioms IT veikla yra kritiškai svarbi bei IT firmoms, besiorientuojančioms į viršutinį rinkos sektorių. Kita vertus, skirtingai nei [[CobIT]], ITIL nekelia ypatingų reikalavimų, susijusių su auditais ir pan., todėl diegiama žymiai lengviau. 
   
Egzistuoja kelios modifikuotos ITIL versijos:  Egzistuoja kelios modifikuotos ITIL versijos: 
   
-* APM - ''Alignability Process Model'' - konkretizuota, supaprastinta ITIL versija su pavyzdinėmis procedūromis bei konfigūracija HP ServiceDesk programai. Viena iš ypatybių - ''Service call'' ir ''Incident'' valdymo apjungimas. Skirtingai nuo įprastinio ITIL, APM modelis gali būti įdiegtas žymiai lengviau, tokiu būdu tapdamas tarpiniu laipteliu, ITIL-izuojant įmonę. +* [[APM]] - ''Alignability Process Model'' - konkretizuota, supaprastinta ITIL versija su pavyzdinėmis procedūromis bei konfigūracija HP ServiceDesk programai. Viena iš ypatybių - ''Service call'' ir ''Incident'' valdymo apjungimas. Skirtingai nuo įprastinio ITIL, [[APM]] modelis gali būti įdiegtas žymiai lengviau, tokiu būdu tapdamas tarpiniu laipteliu, ITIL-izuojant įmonę. 
-* MOF - ''Microsoft Operations Framework'' - labai supaprastinta, dalies modulių netekusi ITIL versija. Labai smarkiai orientuota į programinės įrangos kūrimą bei palaikymą, kuris šioje teorijoje išnagrinėtas daug išsamiau, nei ITIL. +* [[MOF]] - ''Microsoft Operations Framework'' - labai supaprastinta, dalies modulių netekusi ITIL versija. Labai smarkiai orientuota į programinės įrangos kūrimą bei palaikymą, kuris šioje teorijoje išnagrinėtas daug išsamiau, nei ITIL. 
   
Nuorodos:  Nuorodos: 
Line #92 Line #83
   
   
-  +---- 
-[http://www.itsm.lt/forumas/viewtopic.php?f=2&t=9 Diskusija] +'''[http://www.itsm.lt/forumas/viewtopic.php?f=2&t=9 Diskusija apie ITIL]''' 
   
   
   
Raktažodžiai